کد مطلب:30121
شنبه 1 فروردين 1394
آمار بازدید:38
با توجيه علمي پديده هاي هسـتي، چگونه مي توان پيدايش آن ها را به خداوند نسبت داد؟
دلايلي كه بر اثبات وجود خالق براي هستي آورده شده، هيچ يك وجود نظم و نظام علّت و معلول را در هسـتي نفي نمي كند.
آنچه كه علم متكفّل آن است كشف پديده ها و روابط پديده ها با يكديگر(اعم از اين كه علّت و معلول باشند يانباشند) و نيز كشف قوانين حاكم بر آنهاست و البته اين امر منافاتي با وابستگي عالم و جهان به خدا ندارد. به عبارت ديگر كشف قوانين حاكم بر هسـتي، خدا را از صحنه گيتي بيرون نمي راند بلكه خود دليل محكمي بر وجود نظام حيرت انگيز و وجود خداي حكيم و مدبّر است. و نيز دليل محكمي بر وجود نظام علّت و معلول در هستي و در نهايت احتياج اين نظام به آفريدگاري دانا و توانا است كه خود، مخلوق و آفريده كسي نيست. به ديگر سخن آنچه علم كشف مي كند علل مادّي و روابط اعدادي در ميان اشياء و خواص و ويژگيهاي متوقف بر يكديگر و يا تأثير متقابل آنها است و امّا از علّت فاعلي و ايجادي سخني نمي گويد. و اين سؤال همچنان بدون پاسخ مي ماند، كه ايجاد كنند اين روابط، ويژگيها، سنخيّتها و فعليّتها و... كيست؟ اشياء با تمام قوانين و روابط علّي و معلولي اش وجودهايي قائم به ذات نيستند به عبارت ديگر ذاتشان تهي از هستي است(آن چنان كه در جاي خود به اثبات رسيده و ما با دقّت نظر مي توانيم به خوبي آن را درك كنيم) بنابراين نيازمند به پديد آمدن هستند پس بايد به پديدآورنده اي وابسته باشند. و به هر حال علم توانايي نفي علّت فاعلي و ايجادي و وجود الله را ندارد.
( بخش پاسخ به سؤالات )
ـ46ـ
مطالب این بخش جمع آوری شده از مراکز و مؤسسات مختلف پاسخگویی می باشد و بعضا ممکن است با دیدگاه و نظرات این مؤسسه (تحقیقاتی حضرت ولی عصر (عج)) یکسان نباشد.
و طبیعتا مسئولیت پاسخ هایی ارائه شده با مراکز پاسخ دهنده می باشد.